>>Polska Szkola Amersfoort breidt uit na succesvo...

Polska Szkola Amersfoort breidt uit na succesvolle pilot

11-08-2015

Polska Szkola Amersfoort breidt uit na succesvolle pilot

Na een succesvolle pilot in april met 23 kinderen, startte de Poolse school in september het nieuwe schooljaar met maar liefst 40 kinderen. Door de grote belangstelling gaat de nieuwe weekendschool het gehele jaar tweewekelijks lessen aanbieden aan kinderen met een Poolse achtergrond.

,,De opzet van onze school blijkt een voltreffer, de animo is groot. We zitten nu in een gloednieuw gebouw met nog meer lesmaterialen. Doordat we gebruik kunnen maken van het Groene Huis, de nieuwe duurzame huisvesting van het Centrum voor Natuur en Milieu in Park Schothorst, besteden we naast de taal-en cultuurlessen ook veel aandacht aan praktische lessen in de natuur. De kracht zit hem zeker ook in de duidelijke Natuur en Milieu profilering. De kinderen genieten en leren spelenderwijs in de schitterende groene omgeving", legt voorzitter Magda Fafara uit.

Het idee ontstond tijdens een etentje in een restaurant. De Poolse vriendinnen Magda en Kasia Hogenboom-Hamela, die beide een Nederlandse partner hebben, voelden allebei de behoefte om hun kinderen kennis te laten maken met de Poolse taal, cultuur en tradities. ,,Op die manier leren ze hun eigen roots beter kennen en verbetert de band met de familie in Polen. We zijn een facebook pagina begonnen, hebben een poster gemaakt en zijn naar directies van scholen gestapt en de aanmeldingen stroomden binnen. Inmiddels hebben we een regio functie en kunnen we 4 groepen vormen. De kinderen in de leeftijd van 3 tot en met 12 jaar delen we in op leeftijd en taalniveau. Alles gaat in het Pools en ze krijgen les van professionele leerkrachten met veel onderwijservaring. Iedere groep heeft een eigen methode en boekenlijn. Die is speciaal ontwikkeld voor kinderen die een tweede taal leren. Daarnaast mogen we de materialen van het CNME gebruiken zoals zoekkaarten, microscopen en leskisten en hebben we de dieren en historische boerderij op het terrein. De kinderen genieten daar enorm van en plezier staat bij ons voorop. We zijn momenteel bezig met het opzetten van een bibliotheek."

Volwasseneneducatie als optie ,,We groeien explosief, prachtig want we doen dit met hart en ziel, maar het wordt nu een baan naast ons werk. We kunnen nog groeien, op het moment bestaan de groepen uit 10 leerlingen. In Amersfoort leven 300 Polen en 60 kinderen in de leeftijd van onze school. De reacties zijn overweldigend en ook ouders zowel vaders als moeders tonen belangstelling. Ook zij willen graag beter met de schoonfamilie kunnen communiceren. Tevens krijgen we de vraag beroepsmatig, zoals laatst van een politieagente. We onderzoeken nu de mogelijkheden om ook volwassenen lessen aan te bieden", besluit Magda.

Aanmelden en meer informatie over het lesrooster en de kosten: www.polskaszkolaamersfoort.nl.